Python3, Qt & PyQt5 på macOS

macOS er UNIX, en efterkommer af Darwin

Jeg brygger på en cross-platform app der skal fungere på Linux, Windows og macOS.

Forkælet som man bliver med Arch Linux og alt binært er klar til brug, så er macOS ikke helt så let at gå til.

For en cross-platform app er Python er det åbenlyse valg og når det skal være en grafisk app er der flere valgmuligheder. Valget faldt på Qt men at få det til at falde rigtigt på plads i macOS er ikke lige åbenlyst.

Homebrew er selvskreven da det er en fantastisk måde at få installeret de nødvendige komponenter men at få det til at virke er en ganske anden ting.

Installation

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

Afinstallation

/usr/bin/ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/uninstall)"

Installation af PyQt

brew install pyqt

Jeg fandt da heldigvis dette spørgsmål på stackoverflow

LDFLAGS=-L/usr/local/opt/qt/lib CPPFLAGS=-I/usr/local/opt/qt/include pip3 install PyQt5

Så kørte min Linux kode på macOS – Yaii