Den sande guds navn

Der er mange guder og de har mange navne. Fælles for dem alle er at de bliver prist med navns nævnelse i sange og hymner.

Den sande Guds personlige navn forekommer næsten 7000 gange – alene i De Hebraiske Skrifter også kendt som Det Gamle Testamente (GT). Det forekommer som konsonanterne JHVH og er mest kendt som Jehova.

17 Måtte de blive til skamme og forfærdes for evigt, og måtte de beskæmmes og gå til grunde, 18 så man kan vide at du, hvis navn er Jehova, du alene er den Højeste over hele jorden. – Salme 83:18

Såkaldt ‘bibel-tradition’ foreskriver at man erstatter Guds personlige navn med Herre eller Herren og det er derfor ikke sikkert at du kan finde ovenstående i din personlige bibel. Hvis dette er tilfældet findes der et forord eller en ordforklaring der forklarer brugen af titlen Herren. Begrundelsen for denne anvendelse skulle angiveligt være hensynet til at jøderne i deres Talmud havde forbudt udtalen af Guds navn.

Interessant nok havde de ikke noget forbud mod at anvende Guds navn i deres skrifter – og både Bibelen og Talmud indeholder derfor Guds navn JHVH. Når de læste op udtalte de derfor vokalerne for Herre. Denne praksis er besynderlig når man tager i betragtning at Jehova inspirerede bl.a. Esajas til – i kraftige vendinger – at kritisere dyrkelsen af den falske gud Ba’al. Udtrykket Ba’al er ikke kun et navn men et ord der betyder – Herre.

Religiøse ledere ville søge at skjule Guds navn og Jeremias blev inspireret til at skrive

26 Hvor længe skal dette vare ved i profeternes hjerte — de som profeterer løgn og som er profeter for deres eget hjertes svigefulde påfund? 27 De tænker på at få mit folk til at glemme mit navn ved hjælp af deres drømme som de fortæller hinanden, ligesom deres fædre glemte mit navn på grund af Ba′al. Jeremias 23:26-27

Ligesom Skaberen Jehova i fortiden var repræsenteret ved et kongedømme i Jerusalem er vores Skaber nu repræsenteret ved et kongedømme i himmelen og det er hans søn Jesus Kristus der er indsat som konge.

Dette kongedømme blev en realitet for over 100 år siden – i 1914.

Meget snart vil tiden være kommet til at Jehova vil ophøje sit navn og rense jorden for de dårligdomme som har været en følge af hans modstander Satans herredømme over jorden og menneskene på den.